آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

نمای ترکیبی سنگ و آجر

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نوشته شده : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

فهرست مطالب

همان‌طور که مشخص است، نمای بیرونی هر ساختمان مانند لباس یک فرد از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است. درمورد نما و سنگ نما بیرونی ساختمان نیز همین مسئله وجود دارد. وقتی‌که یک فرد نمای بیرونی یک ساختمان را می‌بیند ممکن است تصمیم به خرید آن ساختمان بگیرد و یا حتی از خرید و اجاره آن منصرف شود.

رومی نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

   تایید شده توسط متخصصین سنگ سفیر استون

نمای ترکیبی سنگ و آجر چیست؟

امروزه در صنعت نمای ساختمان، با پیشرفت‌های گوناگونی روبه‌رو هستیم. یکی از این نوع پیشرفت‌ها، طراحی نمای سنگ و آجر است که می‌تواند باعث ایجاد یک نوع تعادل در نمای بیرونی ساختمان شود، چرا که سنگ دارای عنصری سرد و آجر به‌عنوان عنصری گرم شناخته می‌شوند که وقتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند یک نوع حالت تعادل را ایجاد می‌کنند. و همین تضاد در عناصر باعث می‌شود که نمایی خاص و شیک در معماری ساختمان شکل بگیرد و بیننده با دیدن چنین نمای بیرونی ساختمانی توجهش جلب شود.

 خرید انواع سنگ پله با بهترین کیفیت

انواع نمای ترکیبی سنگ و آجر نما

به‌طورکلی نمای ترکیبی سنگ ساختمان و آجر یکی از ترکیبات فوق‌العاده‌ای است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این نوع نما می‌تواند وجه تمایز یک ساختمان باشد و با توجه به قدمت هر دو نوع مصالح به کار رفته، تا سال‌های سال، نگرانی قدیمی شدن جلوه‌ی ساختمان را نخواهید داشت.

  1. رومی نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

یکی از انواع نمای ترکیبی مشهور سنگ و آجر نما، رومی نمای کلاسیک نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز است. این مدل از ترکیب نمای آجر و سنگ، مدرن ترین سبک برای اجرای نما در ساختمان‌هایی هستند که به‌صورت لوکس و چند طبقه ساخته می‌شوند. در نمای رومی از سنگ برای نما استفاده می‌کنیم و همین طور ترکیب آن با آجر نمای نسوز اصالت و زیبایی بیشتری را به نمای ما می‌دهد. نمای رومی ساختمان با ترکیب آجر نسوز و سنگ به‌صورت شکل‌های مختلفی در آپارتمان‌هایی که چند طبقه بوده یا ساختمان‌های ویلایی و همین‌طور باغ ویلاها می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.

  1. نمای آجر و سنگ تراورتن

 نوع دیگری از انواع نمای ترکیبی سنگ و آجر، نمای آجر و سنگ تراورتن می‌باشد. در بین مواد مختلفی که برای نمای ترکیبی سنگ و آجر مورد استفاده قرار می‌گیرند، آجرنمای نسوز از بین انواع آجرنماها و همین‌طور سنگ تراورتن از بین همه سنگ‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. اگرچه مواد متنوع زیادی وجود دارند که اگر به‌صورت هوشمندانه آن‌ها را با آجر ترکیب بکنیم، می‌توانند نمای جدید و منحصربه‌فردی را برای ساختمان ما خلق بکنند. به‌هرحال در نمای سنگ و آجرهای ویلایی ساختمان‌ها و موارد دیگر از سنگ‌های مختلفی استفاده می‌کنیم که سنگ تراورتن هم یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین سنگ نماها برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان محسوب می‌شود.

نمای سنگ و آجر یک طبقه

 خرید انواع سنگ نما با بهترین کیفیت

انواع سنگ های مناسب برای نمای ساختمان سنگ و آجر

نمای ترکیبی سنگ و آجر امروزه به یکی از جدیدترین سبک‌های طراحی برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان تبدیل شده‌است. چرا که ترکیب این دو متریال علاوه‌بر این‌که به زیباتر شدن ساختمان کمک می‌کند، از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. ازنظر نوع سنگ در نمای بیرونی ساختمان می‌توان از سنگ‌های متنوعی استفاده نمود و آن‌ها را با آجر ترکیب کرد که از معروف‌ترین و مورد استفاده ترین سنگ‌ها می‌توان به سنگ‌ تراورتن، مرمر، مرمریت، لایم استون، گرانیت و سنگ چینی اشاره کرد.

 خرید انواع سنگ تراورتن با بهترین کیفیت

انواع طراحی نمای ترکیبی ساختمان

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، برای نمای ترکیبی ساختمان از دو یا چند متریال ساختمانی استفاده می‌کنیم و آن‌ها را به‌صورت ترکیبی بکار می‌بریم تا یک نمای منحصربه‌فرد داشته باشیم. از جمله معروف‌ترین متریال هایی که در نمای ترکیبی ساختمان بکار می‌روند، می‌توان به سنگ، آجر، سیمان، کامپوزیت، چوب، سرامیک، شیشه، فلز و همین‌طور جی اف پارسی اشاره کرد. درعین‌حال هر کدام از این موارد می‌تواند به صورت ایده‌های نمای ترکیبی گوناگونی مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال در رابطه با نمای ترکیبی سنگ می‌توان از نمای ترکیبی سنگ و آجر، سنگ و چوب، سنگ و کامپوزیت، سنگ و سیمان، سنگ و شیشه، سنگ و فلز، سنگ و سرامیک و سنگ و جی اف آر سی استفاده کرد. همین طور در رابطه با ایده‌های نمای ترکیبی آجر می‌توان از نمای ترکیبی آجر و سنگ، آجر و سیمان، آجر و چوب، آجر و سرامیک، آجر و شیشه و آجر و فلز استفاده نمود.

مراحل پیاده سازی نمای ترکیبی

اولین مرحله در اجرای نما، طراحی نما توسط طراح می‌باشد. در واقع یکی از حساس ترین مراحل اجرای نما همان طراحی نمای ساختمان است و ازآن‌جایی‌که نما نیز مانند لباس بیان‌کننده ویژگی‌های درونی ساختمان است، هر اندازه که زیباتر باشد، نظر اطرافیان را بیشتر جلب می‌کند. در دومین مرحله به زیرسازی یا شاسی کشی ساختمان برای اجرای نما می‌رسیم. برای زیرسازی اولین قدم انتخاب مصالح مورد نیاز توسط پیمانکار نما می‌باشد. در قدم بعدی مهندس طراح، نقشه فاز 2 شاسی کشی را تهیه می‌کند. در این نقشه همه اطلاعات مرتبط با پروفیل‌های مورد نیاز، مشخصات مقاطع، محل اتصال شاسی کشی به سازه، ابعاد جوش و نوع جوش به طور کامل، درج می‌شود. نوع پروفیل زیرسازی عمدتا از جنس نبشی است و به همین خاطر به این مرحله، نبشی کشی نیز گفته می‌شود.

پس‌از آن به مرحله ریسمان کشی می‌رسیم و تمامی فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی که در نما قرار دارد تراز می‌شود. پس‌از این‌که زیرسازی نمای ساختمان انجام شد، براساس نقشه و با کمک پروفیل‌ها، نمای ساختمان انجام می‌شود. همچنین درصورتی‌که از توری رابیتس استفاده شود، میلگرد نیز مورد نیاز خواهد بود. در آخرین بخش از مراحل اجرای نمای ساختمان که این مرحله نیز توسط پیمانکار انجام می‌شود، مصالح مورد استفاده به بستر صاف حاصل از مرحله قبل متصل می‌شود.

عکس نما سنگ و آجر

چرا باید از ترکیب نما آجری و سنگ استفاده کرد؟

نمای ترکیبی سنگ و آجر از جمله مقاوم‌ترین نماهای ترکیبی به حساب می‌آید و همین‌طور ازجمله پرطرفدارترین نماهای ساختمانی در ایران نیز محسوب می‌شود، چراکه هم از نظر هزینه اقتصادی جزء نماهای به‌صرفه محسوب می‌شود و هم متریال‌های آن در ایران به شکل فراوانی یافت می‌شوند. همچنین از این نوع نما می‌توان در انواع اقلیم‌های آب‌وهوایی استفاده کرد. به‌همین دلیل نیز از نمای ترکیبی آجر و سنگ می‌توان در موارد زیادی از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری، ویلایی، صنعتی و اداری استفاده کرد.

مزایا و معایب نمای ترکیبی آجر و سنگ

 ازجمله مزایایی که برای نمای ترکیبی آجر و سنگ برشمرده اند، می‌توان به خود متریال‌های آجر و سنگ اشاره کرد که به‌عنوان مصالح بومی ایران محسوب می‌شوند و دسترسی آسانی به آن‌ها وجود دارد. همچنین آجر و سنگ ازجمله مصالح بادوام در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. مزیت دیگر این است که متریال‌های آجر و سنگ به عنوان عایق های حرارتی عمل می‌کنند. همچنین نمای آجر و سنگ در برابر شرایط جوی مثل باران و باد مقاومت زیادی دارد و همین‌طور از هر دو متریال می‌توان به صورت خشک نیز استفاده نمود. از جمله معایبی هم که برای این نوع از نمای ترکیبی برمی‌شماریم، نیاز به نیروی متخصصی است که برای اجرای نمای آجری و سنگی به آن وجود دارد. مورد بعدی نیز قیمت بالایی است که متریال‌های این نما دارا می‌باشند و باعث می‌شوند که هزینه اجرای پروژه‌ها بیشتر شود.

ترکیب دیوارهای سنگی و آجری

 در رابطه با ترکیب نمای آجری و سنگ به این نکته اشاره می‌کنیم که گرمی طبع آجر در کنار سردی طبع سنگ یک ترکیب فوق‌العاده برای ساختمان ایجاد می‌کند. همین‌طور در ترکیب آجر و سنگ می‌توان برخی از دیوارها را به‌صورت کامل با سنگ و برخی دیگر از دیوارها را با آجر نما پوشش داد. در این روش دیوارهایی که مساحت زیادی دارند با استفاده از انواع آجرنما به‌صورت دیوارچینی و بافت سلیقه‌ای انجام می‌شوند. همچنین به این دلیل که آجرنما دارای ابعاد کوچک‌تر است و همین‌طور ملات گیری بسیار خوبی دارد، بهترین روش برای طراحی‌های متنوع و جذاب نما بر روی دیوارهای بزرگ است.

ترکیب نمای آجری و سنگ برای جزئیات ساختمان

 در رابطه با ترکیب نمای آجری و سنگ برای جزئیات ساختمان به برخی از زیباترین نمادها اشاره می‌کنیم. چارچوب‌ها، قاب‌ها و همین طور پله هایی که با استفاده از ترکیب نمای آجری و سنگ برجسته می‌شوند، نماهای زیبایی را تشکیل می‌دهند و درعین این‌که نماهای ساده‌ای محسوب می شوند، ولی از نظر زیبایی نیز اثر قابل توجه‌ای دارند. همین‌طور بهترین ویژگی در رابطه با ترکیب نمای آجری و سنگ این است که اندازه سنگ را می‌توان به شکل‌های گوناگون تغییر داد. همچنین سنگ را می‌توان به‌صورت ساده یا تراشکاری شده، آنتیک یا به‌صورت قلوه‌ای مورداستفاده قرارداد. و اگر که شکل‌های یکدست و منظمی از سنگ‌ها را در کنار طرح‌های نامنظم قرار دهیم، می‌تواند نمای بسیار زیبا و خارق‌العاده ای را شکل دهد.

نمای سنگ و آجر ساختمان سه طبقه

ترکیب سنگ‌نما با آجر نسوز ‌نما

 در رابطه با ترکیب سنگ نما با آجر نسوز نما به این نکته اشاره می‌کنیم که هر چقدر زمان سپری شده‌است، متریال‌های سنتی در کنار سنگ نماها رواج دوباره‌ای پیدا کرده‌اند. و به‌همین دلیل امروزه نمای ترکیبی سنگ و آجر مورد استقبال بسیاری از مردم و همین‌طور طراحان قرار گرفته است. سنگ نما ذاتاً سرد است اما در مقابل آجرنما عنصر گرم محسوب می‌شود که همین تضاد باعث ایجاد تعادل و دربرگیرنده سلیقه‌های مختلفی می‌گردد.

انواع سنگ نما مناسب برای نمای ترکیبی با آجر نسوز

همان‌طور که اشاره شد، سنگ نما و آجر نما به‌صورت ترکیبی ازجمله برترین و کم هزینه ترین نماها در ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها محسوب می‌شوند. و در ساختمان‌های یک‌طبقه، دوطبقه و چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع سنگ نمای ترکیبی می‌تواند شامل سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، سنگ گرانیتی، سنگ مرمر، سنگ چینی و سنگ لایم استون باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *