آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

نحوه‌ نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نوشته شده : ۱ اسفند ۱۴۰۱

فهرست مطالب

سنگ تراورتن یکی از پرطرفدارترین، انواع سنگ‌هایی است که در ساختمان استفاده می‌شود. تراورتن نوعی سنگ، رسوبی و تزیینی به حساب می‌آید؛ که به‌علت ویژگی‌های خاص خود در نماهای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ازجمله مزایای سنگ تراورتن می‌توان به: مقاومت بالا در برابر حرارت و داشتن سطح زیبا و صیقلی اشاره کرد. به همین علت از این نوع سنگ در انواع سطوح ساختمانی استفاده می‌شود؛ که ممکن است به هر دلیلی کثیف شود، از این رو نگهداری و شستشوی آن حائزاهمیت است. در این مطلب سعی داریم به بررسی برخی نکات قابل توجه در باره‌ی نحوه‌ نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن اشاره کنیم.

انواع لکه و نحوه‌ی شستشوی سنگ تراورتن

همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم، تروارتن کاربرد زیادی در ساختمان دارد؛ به‌همین‌ علت نحوه‌ نگهداری و شستشوی سنگ تراورن بسیار مهم است. نگهداری و شستشوی مناسب تراورتن سبب افزایش طول عمر سنگ و زیبایی و درخشندگی آن می‌شود. برای تمیز کردن سنگ ابتدا باید نوع لکه‌ی ایجاد شده را شناسایی کنید تا باتوجه به نوع لکه بتوانید از پاک‌کننده‌‌ی مخصوص همان لکه استفاده کنید.

لکه‌ها و حلقه‌های آب:

 این نوع لکه‌ها از خشک شدن آب روی سطح سنگ تراورتن ایجاد می‌شود. برای برطرف کردن این لکه ها کافی است از سیم نرم ظرفشویی استفاده کنید.

لکه‌های جوهر:

منشا این نوع لکه‌ها جوهر ماژیک، خودکار و… است. روش پاک‌کردن این لکه‌ها در انواع سنگ‌های تراورتن متفاوت است. اگر سنگ تراورتن شما از نوع تیره باشد برای پاک‌سازی می‌توان از لاک‌پاک‌کن یا استون استفاده کنید؛ و اگر سنگ تراورتن شما روشن باشد باید از سفیدکننده‌ها استفاده کنید؛ که معروف‌ترین آن ها وایتکس است. البته شما باید به این نکته‌ی بسار مهم نیز توجه کنید که از تماس مستقیم پاک‌کننده‌ها با لکه جداً خودداری کنید.

لکه‌های مواد غذایی:

این نوع لکه‌ها بر اثر هرنوع مواد غذایی دارای روغن و اسید، نوشیدنی‌هایی همچون قهوه، چای و… ایجاد می‌شوند. روش پاک‌کردن این لکه‌ها بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید با انواع شوینده‌های موجود در بازار این لکه‌ها را از بین ببرید. همچنین می‌توانید از پاک‌کننده‌های خانگی نیز استفاده کنید. برای درست کردن این پاک‌کننده‌ی خانگی باید چند قطره آمونیاک را با 12 درصد هیدروژن پراکسید مخلوط کرده و بر روی لکه بمالید و به سرعت با یک دستمال آن را پاک کنید.

لکه‌های روغنی:

هر چیزی که روغن داشته باشد منشا لکه‌های روغنی محسوب می‌شود. برای مثال روغن‌های سرخ کردنی و کره که از محصولات روغنی هستند؛ این نوع لکه ها باعث ایجاد تیرگی و کدر شدن سنگ تراورتن می‌شوند. برای پاکسازی این لکه‌ها باید در ابتدا با یک دستمال از جنس پارچه، باقی‌مانده‌ی چربی را برداشته و سپس با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص چربی زدایی، لکه را به صورت کامل از بین ببرید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از نفوذچربی به داخل سنگ از تماس مستقیم شوینده و لکه پرهیز کنید چرا که تماس مستقیم می‌تواند سبب رقیق شدن چربی و نفوذ راحت آن به سنگ شود.

 خرید انواع سنگ پله با بهترین کیفیت

نگهداری سنگ تراورتن

ازجمله راه‌‍های نگهداری از سنگ تراورتن، جلوگیری از تماس مستقیم آن با محلول‌های شیمیایی قوی، سفیدکننده‌ها و مواد اسیدی است. همچنین برای جلوگیری از ایجاد خراش و آسیب سنگ بهتر است؛ پیش از قرار دادن وسایلی که سطح تیز یا زبر دارند از یک پایه استفاده شود.

 برای پاک کردن تراورتن از گرد و غبار پیشنهاد می‌شود، از شوینده یا پاک‌کننده‌های خنثی و دستمال پارچه ای استفاده کنید. همچنین پوشاندن سطح سنگ از روغن معدنی و پاک کردن آن با دستمان پارچه‌ای از خشک شدن و ایجاد ترک‌های سطحی بر روی سنگ جلوگیری می‌کند.

 خرید انواع سنگ نما با بهترین کیفیت

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن در فضای داخلی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، از سنگ تراورتن در فضای داخلی خانه ها و محیط‌های دیگر استفاده می‌شود. به همین علت است که نحوه‌ نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن در این محیط از اهمیت بالایی برخوردار است.

سنگ تراورتن در فضای داخلی، در کف و دیوار بیشترین کاربرد را دارد؛ که بهترین و موثرترین راه برای شستشوی آن استفاده از دستمال پارچه‌ای لطیف و تی کشیدن است. برای تمیز کردن این سطوح در ابتدا باید گرد و غبار ایجاد شده را پاک کنید که برای این کار می توان از جارو استفاده کنید؛ سپس با استفاده از تی نمناک روی سطح بکشید تا لکه برطرف شود.

اگر لکه‌ی ایجاد شده با انجام مراحل فوق از بین نرفت، شما می توانید از آب داغ یا شوینده‌های مخصوص سنگ نمای داخلی استفاده کنید. شایان ذکر است برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به درون سنگ بهتر است به صورت هفتگی سطح سنگ را تمیز کنید که این کار به افزایش طول عمر سنگ نیز می انجامد.

شستشوی سنگ تراورتن

 خرید انواع سنگ دیوار با بهترین کیفیت

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن در نمای ساختمان

پر اهمیت‌ترین کاربرد تراورتن‌ها به عنوان سنگ نما خارجی ساختمان‌ها است. از این رو نحوه‌ نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن به این جهت که سبب زیبایی و جذابیت بیرونی ساختمان می‌شود مورد اهمیت است. برای تمیز کردن سنگ نمای ساختمان‌ها نیاز به ابزار و وسایل خاصی هست. که از موثرترین و کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از آب با فشار و دمای بالا اشاره کرد،که سبب می‌شود آلودگی‌ها از روی سطح پاک شوند به منظور بهتر پاک شدن آلودگی‌ها می‌توان از پاک‌کننده های رقیق نیز استفاده کرد.

نکات مهم در مراقبت از سنگ تراورتن

1) همان طور که در مطالب بالا بارها اشاره کردیم تراورتن‌ها نباید در تماس مستقیم با اسیدها و محلول‌های شیمیایی قرار بگیرند.

2) ابزار‌هایی با ماهیت سخت و زبر برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی سطح تراورتن ها اصلا مناسب نیستند چراکه باعث خراشیدگی آن ها می شوند.

3) اگر در خانه یا محیط کار خود از تراورتن ها در کف ساختمان استفاده کرده‌اید می توان برای کاهش آلودگی‌ها از فرش، گلیم و … استفاده کنید.

4) از آب داغ می‌توان برای رفع لکه‌های بزرگ با جرم بالا استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *