آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

انواع نمای ساختمان

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نوشته شده : ۱ اسفند ۱۴۰۱

فهرست مطالب

انواع نمای ساختمان در واقع پوسته بیرونی ساختمان است که در معرض دید عموم قرار دارد و جلوه بصری ساختمان را در نظر بیننده می‌سازد؛ ضمنا این نمای بیرونی؛ نقش یک لایه محافظ را برای ساختمان بازی می‌کند که قادر است؛ ساختمان را در برابر عوامل مختلف خارجی محافظت ‌کند. معماران و سازندگان در طراحی نمای هر ساختمان فاکتورهای متعددی مثل موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات، شرایط آب و هوایی منطقه، سلیقه مالکان و بودجه آنان را در نظر می‌گیرند.

 نمای ساختمان‌ها فارغ از نوع کاربری آن‌ها؛ به منظره شهری یا روستایی شکل می‌دهند از این رو در طراحی انواع نمای ساختمان؛ هر چه هماهنگی و هارمونی بیشتری با هم وجود داشته باشد؛ جلوه بصری شهر یا روستا زیباتر است. ضمنا بایستی به این موضوع مهم توجه داشت که اقلیم؛ فاکتور بسیار مهمی در انتخاب انواع نمای ساختمان یا شیوه نماکاری ساختمان محسوب می‌شود؛ از این حیث که مثلا نمای ساختمان خانه‌ای که در منطقه گرم و خشک قرار دارد؛ با نمای ساختمان موجود در منطقه مرطوب متفاوت است. در ادامه مقاله به معرفی و آشنایی با اسم انواع نمای ساختمان می‌پردازیم:

 خرید انواع سنگ ساختمانی با بهترین کیفیت از سفیر استون

نمای ساختمان آجری

یکی از انواع نماهای مرسوم ساختمان از گذشته تا به اکنون نمای آجری است؛ تنوع آجرهای تولید شده برای نمای ساختمان باعث شده است که مالکان ساختمان‌ها و همین‌طور معماران؛ امکان انتخاب بسیار زیادی برای نماهای آجری داشته باشند. از جمله انوع آجرهای مناسب نما می‌توان به آجرنما نسوز، آجر نما طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، آجر نما سفید، آجر نما قرمز، آجر نما لعابدار حصیری، کارتنی، کف فرش، دکوراتیو، آجرنما زرد، رستیک، آجرنما نسوز سفید، شاموتی، آجر نما نسوز قرمز، آجر نما نسوز انگلیسی، آجر نما پلاک، قزاقی و طیف گسترده‌ای از تولیدات این محصول اشاره کرد.  از بعضی از انواع آجرها هم به عنوان سنگ نمای داخلی در  تزیین دیوارهای داخل سالن یا اتاق‌های منازل و فضاهای بسته استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بر اساس قوانین و ضوابط موجود؛ در حال حاضر امکان رنگ آمیزی نمای آجری ساختمان‌ها وجود ندارد.

نمای ساختمان آجری

 خرید انواع سنگ پله با بهترین کیفیت

نمای ساختمان سنگ

نمای سنگی ساختمان یکی از انواع نماهای لوکس محسوب می‌شود که از گذشته‌های دور؛ استفاده از سنگ نما مرسوم بوده است و به لحاظ جذابیت بصری و زیبایی یکی از نماهای چشم‌نواز برای ساختمان‌ها محسوب می‌شود. در نمای سنگی ساختمان از انواع مختلف سنگ استفاده می‌شود؛ باید توجه داشت که قیمت سنگ نسبت به دیگر مصالح بالاتر بوده و نمای ساختمان سنگی هزینه بیشتری برای مالک به دنبال خواهد داشت. خوبی نمای سنگی این است که دوام و ماندگاری آن سالیان سال به طول خواهد انجامید و در برابر عوامل مختلف محیطی نظیر نور آفتاب، باد، برف یا باران و گرد وغبار مقاوم است. البته سنگ نما که برای نماکاری استفاده می‌شود باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد؛ در غیر این صورت با انبساط و انقباض ناشی از عوامل محیطی دچار ترک خوردگی خواهد شد. انواع نمای ساختمان با سنگ؛ نیازمند توجه و مراقبت زیادی است و پس از مدت زمانی به صورت دوره‌ای بایستی این مدل از نما؛ نماشویی شود. طبق قوانین موجود در مورد استفاده از نمای سنگی؛ در حال حاضر امکان استفاده از هر رنگی از سنگ در نمای ساختمان مجاز نمی‎‌باشد.

نمای ساختمان سنگ

 خرید انواع سنگ تراورتن با بهترین کیفیت

نمای ساختمان چوبی ساختمان (ترمووود)

یکی از زیباترین شیوه‌های نماکاری ساختمان‌های مدرن امروزی؛ استفاده از نمای چوبی است. در بررسی انواع نمای ساختمان در مورد نماهای چوبی بایستی اشاره کنیم که؛ ترمووود نوعی چوب مخصوص نمای ساختمان است که وزن آن سبک است؛ ولی در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارد. از ویژگی‌های منحصر به فرد ترمووود می‌توان به مقاومت بالا، سختی زیاد، قابلیت شکل پذیری، برش کاری، تجدید پذیری و مقاومت در برابر صوت اشاره کرد. استفاده از ترکیب چوب با سایر متریال‌ها مثل فلز یا شیشه می‌تواند نمایی بسیار خاص و جلوه‌گر به ساختمان ببخشد. شهرداری برای استفاده از نمای چوبی در ساختمان‌ها هم همانند نماهای دیگر ضوابط و قوانینی وضع کرده است؛ که در صورت نیاز بایستی به این قوانین مراجعه و آن‌ها را در نماکاری ساختمان رعایت کرد. نمای چوبی ساختمان  از دسته انواع نمای ساختمان نسبتا گران قیمت محسوب می‌شود.

نمای ساختمان چوبی ساختمان (ترمووود)

 خرید انواع سنگ کف با بهترین کیفیت

نمای ساختمان شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای ساختمان یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمانی دوران اخیر است که در همه ساختمان‌های اداری، تجاری و حتی مسکونی به چشم می‌خورد. عموما در اجرای نماهای شیشه‌ای از شیشه سکوریت یا شیشه رفلکس استفاده می‌شود؛ شیشه به دلیل بازتاب نور؛ نقش قابل توجهی در تامین روشنایی ساختمان و گرمای آن بر عهده دارد. نمای شیشه‌ای به نام کرتین وال هم معرف است و برای ساختمان‌های با فضاهای داخلی تاریک بسیار مناسب است. استفاده از شیشه در نمای ساختمان هم مانند دیگر متریال‌های موجود در شهرداری‌ها برای خود دارای قوانین و مقرراتی است که مالکان، سازندگان و معماران ساختمانی ملزم به رعایت آن هستند. استفاده از نمای شیشه‌کاری شده نوعی از انواع نمای ساختمان مدرن و امروزی محسوب می‌شود. 

نمای ساختمان شیشه‌ای

نمای ساختمان کامپوزیت نما

در بررسی انواع نمای ساختمان به کامپوزیت می‌رسیم؛ کامپوزیت نما در واقع ورقه‌های کامپوزیت آلومینیوم هستند که دارای مزایای فوق العاده‌ایی برای استفاده در نماکاری ساختمان محسوب می‌َشوند؛ از جمله این مزایا می‌توان به قابلیت شستشو، تنوع رنگ، سبکی وزن، مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و صوت اشاره کرد و از معایب آن هم می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد که  هزینه نماکاری ساختمان را بالا می‌برد و امکان استفاده از آن‌را به صورت همگانی محدود می‌کند. 

به دلیل زیبایی فوق العاده این نوع از نما؛ استفاده ازآن در ساختمان‌های مدرن و با ورقه‌های رنگارنگ کامپوزیت امروزه زیاد به چشم می‌خورد. نمای کامپوزیت هم؛ به مرور زمان دچار آلودگی و کدری در سطح خود خواهد شد ولی به دلیل دارا بودن قابلیت شستشو؛ از طریق متخصصان فعال در حوزه شستشوی نمای کامپوزیت می‌توان جلا و درخشندگی روز اول را دوباره به آن برگرداند. لازم به ذکر است که استفاده از این نما یا میزان استفاده از آن برای یک ساختمان؛ مانند نماهای دیگر بایستی تابع قوانین و ضوابط تصویب شده در شهرداری منطقه مورد نظر باشد.

نمای ساختمان کامپوزیت نما

نمای ساختمان سیمانی ساختمان

نمای ساختمانی سیمانی از انواع نمای ساختمان ارزان قیمت محسوب می‌شود؛ که سرعت اجرای آن هم بالا بوده و در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به نماهای دیگر؛ می‌توان آن‌را بر روی ساختمان اجرا کرد. در نماکاری ساختمانی برای دوام و ماندگاری طولانی‌تر؛ بایستی به جنس و کیفیت متریال استفاده شده توجه ویژه داشت. 

در اجرای نماکاری سیمانی می‌توان از سیمان سفید یا سیمان رنگی استفاده کرد که هر کدام جلوه و زیبایی منحصر به فرد خود را خواهند داشت. یکی از مزیت‌های نمای سیمانی؛ مقاومت آن در زمان وقوع آتش سوزی و جلوگیری از انتشار آن است. از دیگر مزایای نمای سیمانی؛ شستشوی آسان این نما است که مزیت قابل توجهی محسوب می‌شود. از معایب نمای سیمانی هم می‌توان به ترگ خوردگی سیمان اشاره کرد؛ ضمنا سیمان جاذب گرد و خاک است و این ویژگی خوبی نیست و عایق صوتی آن هم ضعیف است.

نمای ساختمان تلفیقی (ترکیبی)

در بررسی اسم انواع نمای ساختمان به نمای ساختمان تلفیقی یا ترکیبی بر می‌خوریم؛ اما این نوع نمای ساختمان چگونه نمایی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر در طراحی نمای ساختمان از چند نوع متریال مختلف در کنار هم استفاده شود؛ به سبکی که ایجاد می‌شود نمای تلفیقی یا ترکیبی گفته می‌شود؛ در این سبک دستان معمار یا مالک ساختمان به جهت پیاده سازی ایده‌های که در ذهن دارند برای نمای ساختمان باز است؛ بنابراین مهم‌ترین یا اولین فاکتور مهم در اجرای نمای تلفیقی مساله سلیقه است نه مباحث فنی.

 از این رو می‌توان با ترکیب دو یا چند متریال مختلف؛ هزینه‌های نماکاری را کاهش داده و نمایی خاص و منحصر به فرد یا یونیک ساخت. در این شیوه از نماکاری ساختمان بهتر است به شرایط اقلیمی منطقه توجه داشت و از مصالح مقاوم در برابر شرایط جوی استفاده کرد؛ ضمنا در انتخاب نوع و طرح متریال‌ها به همخوانی نوع نما با فرهنگ و شرایط منطقه توجه ویژه داشت. مثلا در این سبک از نماکاری ساختمان می‌توان شیشه را با کامپوزیت  یا سنگ و کامپوزیت را با هم تلفیق کرد. در این سبک هم شهرداری‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ که در واقع مرجع رسیدگی به امور نماها و زیبایی‌های بصری هستند؛ ضوابط و مقررات خاصی وضع کرده‌اند که تابعیت از شرایط آن‌ها لازم الاجرا است.

  از مزایای نمای تلفیقی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • آزادی عمل بیشتر معمار یا بنای سازنده ساختمان در طراحی نما
  • کاهش هزینه‌های نماکاری ساختمان
  • زیبایی و بی همتایی نمای ساختمان
  • جلب سلیقه‌های مختلف در رضایت از نماکاری ساختمان
  • تنوع بسیار در نوع اجرا و انتخاب طرح‌های نماکاری
نمای ساختمان تلفیقی (ترکیبی)

نمای ساختمان سرامیکی ساختمان

امروزه یکی از نماهای رایج در نماکاری ساختمان؛ نمای سرامیکی است که نصب آن به دو شیوه اول نصب خشک و مهار شده و یا روش دوم یعنی نصب تر و چسبانده شده صورت می‌گیرد. از مزایای نمای سرامیکی می‌توان به دوام و مقاومت آن در برابر یخ زدگی در سرما و یخ بندان اشاره کرد؛ ضمنا سرامیک به عنوان یک متریال مقاوم یا عایق مانند در برابر رطوبت و آتش‌سوزی محسوب می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به تنوع طرح و رنگ سرامیک اشاره کرد؛ ضمنا هزینه نماکاری سرامیک نسبت به انواع نماکاری‌های دیگر خیلی بالا نبوده و در مجموع قیمت مناسبی دارد و در واقع نوعی از انواع نمای ساختمان ارزان قیمت محسوب می‌شود.

 از معایب آن هم می‌توان به بازتاب شدید نور اشاره کرد؛ به همین علت سرامیک برای مناطق شلوغ یا فوق شلوغ گزینه مناسبی برای نماکاری ساختمان محسوب نمی‌شود.

نمای ساختمان سرامیکی ساختمان

نمای ساختمان فلزی خارجی آپارتمان و ساختمان

در بررسی انواع نمای ساختمان؛ به نقش فلز در نوعی نماکاری مدرن و امروزی می‌رسیم؛ استفاده از فلزات در نماکاری ساختمان یکی دیگر از شیوه‌های رایج در مباحث مربوط به ساختمان است. از فلزات مورد استفاده در نماکاری ساختمان می‌توان به آهن، مس، روی، فولاد و آلومینیوم اشاره کرد که در اجرای نماکاری فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نماهای فلزی فارغ از حس جذابیت بصری که به بیننده القا می‌کنند؛ دارای یکی ویژگی قابل توجه مثبت دیگر هم هستند و آن مقاومت و ماندگاری در برابر شرایط محیطی و عوامل جوی مثل باد، باران و گرد و غبار است. استفاده از این شیوه در نماکاری؛ عموما قیمت مناسبی دارد و در کل مقرون به صرفه است.

 البته قیمت تمام شده نمای فلزی ساختمان بستگی به فاکتورهای متعددی از جمله نوع متریال، طرح انتخابی، متراژ، رنگ، برش‌کاری، نوردکاری و غیره دارد. ضمنا بایستی به این مطلب توجه داشت که استفاده از هر فلزی شرایط مخصوص به خود، مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین اجرای نمای فلزی در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد؛ تنوع این طرح‌ها و ساختار نمای فلزی ساختمان بیشتر در پوشش خارجی نماها دیده می‌شود که این طرح‌ها از تنوع فوق العاده‌ایی برخوردار هستند. از مزایای این شیوه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • طول عمر و دوام بالای نمای فلزی
  • فرسایش کم‌تر در طول مدت زمان
  • زیبایی ظاهری و جلوه مدرن این نما
  • انعطاف پذیری این نوع نما در ایجاد طرح‌های متنوع
  • هزینه‌های کم‌تر بعد از اجرای نمای فلزی؛ نسبت به نماهای دیگر مثل نماشویی یا هزینه‌های مشابه نگهداری
  • نصب ساده‌تر و آسان‌تر و هزینه نصب کم‌تر

تنها عیب این نوع از نماکاری ؛ عیب طبیعی است که در ارتباط با فلز وجود دارد که همان خاصیت زنگ‌زدگی فلز است؛ بنابراین توجه داشته باشید که اگر این نما به خوبی رنگ‌کاری نشود و یا روکش مناسبی برای آن برگزیده نشود؛ به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهد شد و چهره ساختمان را نامطلوب خواهد کرد. 

نمای ساختمان فلزی خارجی آپارتمان و ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *