آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

سنگ کاری راه پله

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نوشته شده : 17 دی 1401

فهرست مطالب

پوشش پله‌ها از طریق سنگ‌ ساختمانی از چندین سال قبل مرسوم شده و همچنان نیز پرکاربردترین پوشش برای پله محسوب می‌شود. سنگ‌ کاری راه پله نمونه‌ای دیگر از کاربرد انواع سنگ‌های ساختمانی برای پوشش کف و دیواره‌های راه‌پله است. سنگ کاری راه پله ساختمان جزو آخرین مراحل سنگ‌کاری ساختمان است که استحکام و زیبایی را در پی خواهد داشت. مدل سنگ کاری پله باید با توجه به دیزاین کلی ساختمان به‌ درستی انتخاب شود و توسط سنگ کار ماهر انجام گیرد.

مدل سنگ کاری راه پله

   تایید شده توسط متخصصین سنگ سفیر استون

انواع طرح سنگ کاری راه پله

یکی از مزایای استفاده از سنگ برای راه پله، تنوع طرح سنگ کاری راه پله و وجود رنگ‌ها و جنس سنگ‌های بسیار متنوع سنگ پله و البته قابلیت شکل‌پذیری و ابزارخوری بسیار بالای سنگ‌ها است. سنگ‌های راه پله را می‌توان به صورت لبه تیز، لبه گرد به‌کار برد.

انواع سنگ‌های گرانیت، مرمر، تراورن و کواتزیت برای سنگ کاری راه پله استفاده می‌شوند و هر کدامشان ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. این طیف بالای سنگ‌های راه پله، دست افراد را برای انتخاب مدل‌های متفاوت باز می‌گذارد.

طرح سنگ کاری راه پله

مزایای سنگ کاری راه پله

سنگ کاری راه پله جهت بازسازی و زیبا سازی راه پله های ساختمان های قدیمی و در کل ساختمان های جدید انجام می شود. این کار باعث مدرن شدن فضای کلی ساختمان و زیبا کردن آن می شود.

استفاده از سنگ طبیعی که برای نوسازی پلکان استفاده می شود نیز باعث زیبایی و تغییر نمای ساختمان می شود. این کار هم چنین باعث می شود که نظافت این راه پله ها و در کل ساختمان سریع تر و راحت تر صورت بگیرد و از مواد ملایم و ساده ای برای شست و شو استفاده شود. و از مزیت های دیگر سنگ کاری می توان به دوام و استقامت بالا در برابر شرایط محیطی مثل گرما و سرما و باد و… اشاره کرد. از مزایای مهم دیگر آن عایق بودن از نظر سر و صدا نیز می‌باشد. مزیت دیگر نصب سنگ برای راه پله مربوط به ضد حریق بودن آن است. استفاده از سنگ مخصوصا ساختمان‌های شلوغ و عمومی مثل ساختمان های تجاری و به خصوص در راه پله‌های اضطراری بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌ها و ایجاد امنیت می‌باشد. زیرا مقاومت بالای حرارتی سنگ باعث ایجاد این امنیت برای ساکنان ساختمان خواهد شد.

نگهداری آسان و کم هزینه بودن که در امر سنگ کاری راه پله وجود دارد نیز از علل علاقه مند بودن مردم به این کار می‌باشد. این روز ها با توجه به تلاطم های بازار مسکن, صاحبان ملک بیشتر تمایل دارند که این سنگ کاری را حتما انجام بدهند تا ارزش ساختمان خود را چند برابر کنند.

 خرید انواع سنگ نما با بهترین کیفیت

سنگ کاری راه پله چه زمانی انجام شود؟

سنگ کاری راه پله باید در آخرین مرحله از ساختمان سازی و قبل از گچ کاری انجام شود. چرا که راه پله ها محل رفت و آمد هستند و در صورت اتمام زودتر این کار نسبت به کارهای دیگر در معرض آلودگی زیادی قرار می گیرند و شاید از عمرشان به خاطر برخورد ضربه های شدید کم شود.

سنگ های مورد استفاده در سنگ کاری راه پله

از سنگ های متفاوتی برای انواع مدل سنگ کاری راه پله ساختمان استفاده می‌شود؛ که در این بخش رایج‌ترین سنگ‌های مورد استفاده در مدل سنگ کاری راه پله را مرور می‌کنیم:

  • سنگ گرانیت: این سنگ که از خانواده سنگ‌های آذرین است، با چگالی و سختی بالایی که دارد کاربرد فراوان و جذابیت بصری زیادی دارد.
  • سنگ تراورتن: برای نمای ساختمان خیلی مناسب است این سنگ در مناطق گرمسیر بیشتر استفاده می‌شود و خاصیت برشکاری و ابزارخوری بالایی دارد.
  • سنگ کوارتزیت: سنگ دیگری است که سطح سختی دارد ولی ظاهر آن شفاف و بلوری است و نسبت به بقیه سنگ ها قیمت مناسب تری دارد.
  • ماسه سنگ: که از سنگ‌های رسوبی است، به دلیل قابلیت بالا در دیوار پوش ها استفاده می شود.
سنگ کاری بغل راه پله

مراحل اجرای سنگ کاری راه پله چیست؟

اولین قدم در این پروسیجر, اجرای سنگ بغل پله است که باید قبل از انجام سنگ کاری سایر قسمت ها آغاز شود. چرا که اگر دیرتر انجام شود کارش سخت تر می شود.

در مرحله ی بعدی، سنگ پیشانی پله را قرار می دهند. سپس با چوب و یا آجر، مانع از کج شدن و یا افتادن آن می‌شوند.

در مرحله سوم, باید سنگ کف پله رو به صورت عمود بر سنگ پیشانی پله، قرار بدهند. برای این کار، اول باید جایگاه قرار گیری را به وسیله ی ملات سیمان صاف و یکدست کنند.

مرحله‌ی بعدی رمپ پله می‌باشد. همان طور که می‌دانید رمپ قسمتی است که سنگ های پله روی آن قرار می گیرند. بعد قسمت زیرین و بغل‌های رمپ راه پله را گچ کاری می کنند. و حتی در این مرحله برای زیبایی بیشتر از پانل‌های گچی استفاده می‌کنند.

چرا از سنگ برای دیوار راه پله استفاده کنیم؟

سنگ مقاومت بالایی دارد و اگر مکانی مثل راه پله ها که مکان پر رفت و آمدی است و حمل اسباب نیز از این طریق انجام می شود سنگ کاری شود نیازی به گچ کاری های مداوم و رنگ زدن ساختمان در طی سال های زیاد نمی باشد.

انواع سنگ کاری راه پله

روش اجرای سنگ کاری دیوار راه پله چیست؟

اجرای سنگ کاری دیوار راه پله های داخل نیز مشابه به سنگ کاری دیوارهای داخلی خانه ها است و همچنین برای سنگ کاری دیوار راه پله های خارجی، مانند سنگ کاری دیوارهای نما عمل می‌کنند.

سنگ های راه پله باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

به‌ منظور دوام و زیبایی و کاربرد صحیح، سنگ‌های مورد استفاده برای راه پله باید ویژگی‌هایی داشته باشند؛ برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید سنگ‌های راه‌پله داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • سنگ‌هایی که در سنگ کاری استفاده می‌شوند باید مقاومت در برابر ضربه و سایش زیادی داشته باشند، وگرنه دچار خوردگی و یا شکست می‌شوند.
  • همچنین باید دارای خلل و فرج کمی باشند تا در هنگام نظافت دچار خرابی نشوند.
  • از ویژگی‌های دیگری که باید داشته باشند خاصیت لکه پذیری کمی داشته باشند زیرا در معرض کثیفی و آلودگی هستند. پس باید خاصیت نگهداری راحتی داشته باشند.
  • این سنگ های راه پله و در کل هر نوع سنگ دیگری، باید که مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و شوینده داشته باشند. که در اثر شست و شو و لکه گیری دچار آسیب نشوند.
  • همچنین از موارد دیگردر مورد مدل سنگ کاری ساختمان باید به این مورد اشاره کرد که باید ظاهر زیبایی داشته باشند و سطح آن ها صاف باشد تا این زیبایی بیشتر باشد.
  • سنگ های استفاده شده در سنگ کاری راه پله ساختمان باید عایق باشند تا سر و صدا و گرما و سرما از بین آنها نفوذ نکند.

سنگ کاری دیوار راه پله های داخلی ساختمان، باید قیمت مناسب تری نسبت به سنگ نمای ساختمان و به علاوه آن سنگ نمای دیوارهای خارجی داشته باشند، زیرا نباید هزینه‌ی نهایی کار زیاد بشود. همچنین سنگ دیوار راه پله‌های داخلی، نسبت به سنگ بیرونی ساختمان، خیلی کمتر در معرض عوامل محیطی هستند. پس می‌شود از سنگ‌های با قیمت مناسب‌تر برای آن‌ها استفاده کرد.

عکس سنگ کاری راه پله

معایب سنگ کاری راه پله

در این مقاله برای شما در مورد تمام مزایای سنگ کاری راه پله‌ها صحبت کردیم. تمام این مزایا باعث شده‌اند که افراد بیشتری امروزه به این سنگ کاری دیوار راه پله ها توجه کنند و در کل طرفدار این سبک از طراحی ساختمان باشند. در ادامه می‌خواهیم برای شما دو عیبی که در این کار وجود دارد را بگوییم تا دقیق‌تر انتخاب خود را انجام دهید.

اولین مورد طبیعتا قیمت بالای این سنگ کاری می باشد بعضی مدل‌های سنگ کاری راه پله ها ارزان تر می باشد ولی در کل چون مصالح از مواد طبیعی ساخته می‌شود دارای قیمت بالاتری نسبت به مصالح دیگر دارند.

البته چنان‌چه شما از مدل سنگ کاری راه پله خاص‌تری استفاده کنید، در کل ارزش ساختمان خود را بالا برده اید و اگر بیشتر در این مسئله دقیق شوید خیلی هم نمی شود این مورد را عیب حساب کرد.

در کل سنگ کاری با توجه به این که هم باعث ایجاد امنیت و هم زیبایی می شود اگر برایش هزینه کنید در آخر خود باز سود کرده اید.

نصب و برش سخت نسبت به سایر مصالح از دیگر معایب سنگ کاری راه پله ها می باشد. زیرا سنگ ها نسبت به مصالح ساختمانی دیگر وزن بیشتری دارند. در این امر باید از متخصصین این زمینه استفاده کنید تا هم راه پله زیبا تر و اصولی تر داشته باشید و هم کار شما به قیمت مناسب تری تمام شود و به سنگ های شما آسیبی نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *