آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر

زمان مطالعه: 10 دقیقه

نوشته شده : 24 تیر 1401

فهرست مطالب

انتخاب بهترین سنگ نما ساختمان برای مناطق سردسیر یک موضوع بسیار چالش برانگیز و حائز اهمیت است که یک دغدغه مهم برای پیمانکاران و مهندسین ساختمانی است. در واقع سنگ‌های مختلف در شرایط جوی مختلف رفتارهای متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارند که بایستی در انتخاب سنگ به آن‌ها توجه کرد. 

تصور کنید که در استان تهران در یک پروژه برای نمای رومی ساختمان مسکونی از سنگ تراورتن استفاده شود. این نما به همراه سنگ‌های استفاده شده می‌توانند چند سال سلامت و ظاهر زیبای خود را حفظ کنند و به چشم نوازی خود ادامه دهند. این مسئله باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند که این چنین پروژه‌ای را در اردبیل اجراء کنند، وسوسه شوند. اما به نظرتان این نتیجه شامل حال آن‌ها می‌شود؟؟؟ پاسخ سوال خیر است. 

چرا که این دو شهر از نظر شرایط اقلیمی یا همان آب و هوایی با هم تفاوت دارند بنابراین این سنگ در اردبیل شکسته می‌شود یا این که ترک بر می‌دارد. بنابراین در هنگام خرید سنگ‌ها لازم است که به نکات زیادی توجه کنید که مهم‌ترین آن‌ها شرایط جوی شهر است.

در این صورت است که نتیجه‌ای مطلوب و پایدار از نمای ساختمان مشاهده می‌کنید. حال که به اهمیت این موضوع پی بردیم بهتر است ببینیم که بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر کدام است؟ و یا این که در محوطه‌ حیاط از چه نوع سنگی استفاده شود؟      

 خرید انواع سنگ ساختمانی با بهترین کیفیت از سفیر استون

معرفی نکات خرید سنگ نما برای مناطق سردسیر

در مناطق سردسیر بایستی به سردترین دمایی که در سال ممکن است به وجود آید توجه کنید. سپس با توجه به آن، پارامترهایی همچون نوع سنگ، درجه کیفیت، جنس سنگ، میزان تخلخل و جذب آب، رنگ سنگ را در خرید ملاک قرار دهید.

سنگ مقاوم در برابر یخبندان

رنگ سنگ

در مناطق سردسیر بهترین رنگی که می‌توانید استفاده کنید رنگ‌های تیره هستند چرا که به خوبی گرما را به خود جذب می‌کنند. رنگ‌های تیره انرژی را حفظ می‌کنند و فضای داخل ساختمان را گرم نگه می‌دارند.

متریال سنگ و کیفیت فرآوری

در انتخاب سنگ نه تنها باید به جنس سنگ توجه کرد بلکه به کیفیت فرآوری آن هم باید توجه کنید. زمانی که در فرآوری سنگ از مواد درجه یکی استفاده شده باشد و شکاف، روزنه، پوسیدگی و… در آن وجود نداشته باشد مانع از یخ زدگی و نفوذ آب به داخل سنگ می‌شود. در این صورت است که ماندگاری و طول عمر سنگ افزایش می‌یابد.

 خرید انواع سنگ پله با بهترین کیفیت

مقاوم ترین سنگ ساختمانی در مناطق سرد

پرداخت سطح

روی سنگ‌ها پرداخت‌های مختلفی انجام می‌شود که علاوه بر ظاهر سنگ روی کاربرد و قیمت آن نیز موثر واقع می‌شود. یکی از رایج‌ترین نوع پرداخت‌هایی که روی سنگ انجام می‌شود، پرداخت صیقلی است که جلا و براقیت خاصی به سنگ می‌بخشد و زیبایی رگه و بافت آن را چند برابر می‌کند. گفتنی است که پرداخت صیقلی با توجه به انعکاس نوری که دارد مانع از گرمای ساختمان می‌شود. بنابراین بهتر است برای نمای ساختمان‌هایی که در شهر سردسیر هستند از این پرداخت استفاده نشود. پرداخت‌هایی همچون تیشه‌ای، هوند، سوزنی، چرمی و… را بر حسب جنس سنگ و سلیقه مشتری می‌توان انجام داد.

میزان تخلخل و جذب آب

بزرگ‌ترین تهدیدی که برای نمای ساختمان‌ها وجود دارد نفوذ آب به داخل درزها و حفره‌های سنگ است چرا که به دنبال آن انجماد ایجاد می‌شود. بنابراین این سنگ‌ها گزینه مناسبی برای مناطق سردسیر نیستند پس از سنگی که هیچ درز و شکافی ندارد استفاده شود. در مناطق سردسیر برای جلوگیری از این اتفاق باید سنگ انتخاب شده فاقد تخلخل باشد و آب را به داخل خود جذب نکند.

نمای سنگ در مناطق کوهستانی

نوع سنگ

سنگ‌های نما با توجه به ساختاری که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به گرانیت، سنگ مرمریت، تراورتن، چینی، گرانیت و… اشاره کرد. در نگاه کلی این سنگ‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند که آن‌ها را برای کاربردهای مختلف مناسب کرده است؛ البته مثال نقض‌هایی نیز دیده می‌شود. بنابراین برای انتخاب بهترین سنگ نما برای مناطق سرسیری یا گرمسیری و… لازم است که به نتایج آزمایش‌ها و تست‌های گرفته شده از سنگ‌ها توجه کنید نه گروهی که در آن قرار دارند!!! اما اگر بخواهیم بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر را به شما معرفی کنیم باید به سنگ‌هایی همچون تعداد محدودی از سنگ‌های تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ چینی را نام برد.

مصالح مقاوم در برابر یخبندان

سنگ گرانیت

اولین مورد و بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیری، سنگ‌های گرانیتی هستند. چرا که دارای تراکم بسیار بالایی هستند که میزان تخلخل هم در آن‌ها بسیار کم است. در عین حال این سنگ‌ها جذب آب بسیار کمی دارند و بعضا ممکن است این مقدار به صفر برسد، و سنگ را در برابر یخبندان و سرمای شدید حفظ کند.

سنگ کریستال چینی

ویژگی‌های این سنگ شبیه به سنگ گرانیتی است بنابراین در برابر سرمای شدید و یخبندان مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارد. کیفیت این سنگ بسیار بالا است و قدرت جذب آب آن بسیار کم است و گاهی اوقات به صفر می‌رسد.

سنگ‌های تراورتن

سنگ‌های متخلخل تراورتن در برابر گرما و سرما مقاوم هستند اما نه هر دمایی. زمانی که شرایط آب و هوایی بسیار سرد یا بسیار گرم باشد این مدل سنگ را نمی‌توان برای نمای ساختمان پیشنهاد کرد. چرا که این سنگ در سطح خود حفره‌هایی دارد که باعث نفوذ آب و یخ زدگی می‌شود.

سنگ نما برای مناطق سردسیر

دغدغه مصرف انرژی در شهرهای سردسیر

صرفه‌جویی در مصرف انرژی دغدغه کل جهان است که ساختمان‌ها در مصرف آن تاثیر زیادی دارند. این موضوع به ویژه در کشورهای صنعتی بیشتر دیده می‌شود. در ایران حدود 40% از کل مصرف انرژی به ساختمان اختصاص دارد که نما بخش مهم ساختمان است و تاثیر زیادی در مصرف انرژی دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین مصالح در هر شرایط آب و هوایی باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و در عین حال محیط زیست و منابع هم مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

چه نکات مهمی در نمای شهرهای سردسیر باید رعایت شود؟

  • اجرای نما
  • پوسته خارجی ساختمان
  • عایق حرارتی
  • جهت‌گیری ساختمان
  • فرم و حجم کلی ساختمان

عایق (عایق حرارتی)

 استفاده از مصالح عایق به اندازه قابل توجهی در کاهش اتلاف انرژی موثر واقع می‌شود. این چنین مصالحی حتی الامکان از انتقال حرارت و گرمای داخل ساختمان به بیرون یا بالعکس جلوگیری می‌کند.

جهت‌گیری ساختمان

انرژی خورشیدی برای مناطق سردسیری بسیار مهم است و دریافت و دسترسی به این انرژی از طریق جهت‌گیری ساختمان ممکن می‌شود. بهترین حالتی که می‌توان از حداکثر مقدار این انرژی بهره‌مند شد، جهت‌گیری به سمت جنوب است. جهت‌گیری باید به صورتی باشد که ما بین ساعات 9 صبح تا 3 بعد از ظهر بیشترین انرژی خورشیدی دریافت شود.

اجرای نمای ساختمان

برای اجرای نما معمولا روش‌های مختلفی وجود دارد اما برای نصب سنگ نمای مناطق سردسیری، می‌توان از روش‌های نمای نصب خشک بهره گرفت. این نوع نصب بین دیوار و نمای بیرونی یک فضای خالی ایجاد می‌کند که بستر عایق شدن ساختمان را فراهم می‌کند و در عین حال در مصرف انرژی نیز موثر واقع می‌شود.

حجم و فرم کلی ساختمان

حجم و فرم کلی هر ساختمان در میزان انتقال انرژی حرارتی موثر واقع می‌شود. یعنی به هر اندازه‌ای که سطح پوسته خارجی نسبت به زیربنای ساختمان بیشتر باشد انتقال حرارت هم افزایش می‌یابد؛ عکس این قضیه هم برقرار است. توصیه ما این است که طراحی ساختمان به صورت متراکم باشد.

پوسته خارجی ساختمان

پوسته خارجی شامل تمام سطوح پیرامون ساختمان است که در ارتباط با دو فضای خارج و داخل است. بنابراین در تبادل حرارت موثر است پس در مناطق سردسیری به انتخاب مصالح مناسب و ظوابط طراحی پوسته خارجی توجه شود.      

لینک کوتاه شده: http://gg.gg/122nul