آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

سنگ بوک مچ

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوشته شده : 15 آذر 1401

فهرست مطالب

بوک مچ چیست

زمانی که به ساختمان‌های لوکس و مجلل وارد می‌شویم، اولین چیزی که توجه ما را جلب می‌کند سنگ‌های به کار رفته در آن است. از آنجایی که سنگ‌ها به شکل‌های مختلفی وجود دارند، طرح‌های منحصر به فرد و جدیدی می‌توان از آن‌ها ساخت که در هیچ جای دنیا مانند آن نباشد. در اکثر ساختمان‌ها از سنگ‌ اسلب استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها به صورت تکی هستند، اما در برخی دیگر الگوهای قرینه به شکل دوتایی یا چهارتایی در کنار هم قرار گرفته که به آن‌ها سنگ‌های بوک مچ و فور مچ گفته می‌شود. 

بنابراین بوک مچ بیشتر از اینکه نوع خاصی از سنگ ساختمان باشد، یک اصطلاح برای کاربرد سنگ‌های اسلب در کنار هم است که موجب ایجاد جلوه‌ای زیبا از آن‌ها می‌شود.

سنگ بوک مچ اسلب

             تایید شده توسط متخصصین سنگ سفیر استون

ابعاد سنگ بوک مچ

سنگ بوک مچ و فور مچ چیست؟

در پاسخ به سوال سنگ بوک مچ چیست باید بگوییم که بوک‌مچ و فورمچ انواعی از سنگ‌های ساختمانی هستند که با کمک آن‌ها می‌توان طرح‌های زیبا و جذاب ایجاد کرد. به دلیل زیبایی و خاص بودن این فرآوری، امروزه به میزان زیادی شاهد استفاده از آن هستیم. حال که متوجه شدید بوک مچ چیست باید با معنی اصطلاح آن آشنا شوید. نام بوک‌مچ و فورمچ که برای این مدل سنگ‌ها استفاده می‌شود، از شکل آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. در سنگ Book Match از دو سنگ اسلب استفاده می‌شود که طرح آن‌ها کاملا قرینه است و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این دو سنگ باید به شکل عمودی یا افقی به هم بچسبند و نصب شوند. محل اتصال این دو سنگ نیز خط تقارن طرح خواهد بود. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید از یک مثال کمک می‌گیریم. حرف w به گونه‌ای است که انگار از دو حرف v تشکیل شده است؛ در سنگ Book Match نیز چنین مسئله‌ای وجود دارد و دو طرح در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و طرح مورد نظر را می‌سازند.

در فور مچ نیز از چهار اسلب استفاده می‌شود و دو خط تقارن وجود دارد؛ برای مثال اگر مجددا حرف v را در نظر بگیرید، در Four Match به صورت XX در خواهد آمد. تنها تفاوت Book Match و Four Match نیز مربوط به طرح آن‌ها است که یکی از آن‌ها از دو سنگ اسلب و دیگری از چهار سنگ تشکیل شده است.

 خرید انواع سنگ پله با بهترین کیفیت

سنگ اسلب بوک مچ قیمت

کدام سنگ‌ها قابلیت فرآوری به صورت بوک مچ و فورمچ را دارند؟

اکنون که پاسخ سوال بوک مچ چیست را متوجه شدید ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که از چه سنگ‌هایی برای این فرآوری‌ها می‌توان استفاده کرد؟ سنگ‌هایی که بتوانند در ابعاد اسلب برش داده شوند و علاوه بر این دارای طرح‌ها و نقوش زیبا و خاص باشند، قابلیت فرآوری به صورت Book Match و Four Match را دارا خواهند بود. سنگ‌هایی که به صورت یکدست هستند و طرح‌های ساده‌ای دارند برای این فرآوری مناسب نیستند. از جمله سنگ‌هایی که برای این فرآوری مناسب‌ترین گزینه هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگ اونیکس یا مرمر
  • سنگ گرانیت طرح‌دار
  • سنگ کریستال یا چینی
  • سنگ تراورتن
  • سنگ مرمریت طرح‌دار

سنگ سنداستون و اکثر سنگ‌های گرانیتی به دلیل ساده و بدون طرح بودن برای فرآوری Book Match و Four Match به کار نمی‌روند.

 خرید انواع سنگ دیوار با بهترین کیفیت

تکسچر سنگ اسلب بوک مچ

عکس سنگ بوک مچ و فور مچ

کاربرد سنگ بوک مچ و فور مچ

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که کاربرد فورمچ و بوک مچ چیست؟ از آنجایی که سنگ‌های Book Match و Four Match از قطعات اسلب تشکیل می‌شوند، برای کف‌ها یا دیوارهایی با مساحت بالا قابل استفاده خواهند بود. مثلا برای نما یا دیوارهایی که ناهمواری زیادی دارند یا پنجره در آن‌ها تعبیه شده است، این سنگ‌ها زیاد کاربرد ندارند. از جمله اصلی‌ترین کاربردهای این مدل سنگ‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به عنوان کفپوش در پاساژهای بزرگ
  • به عنوان کفپوش در لابی هتل و رستوران
  • سنگ نمای ساختمان‌های بزرگ
  • تزئین دیوار پشت تلویزیون
  • سنگ دیوار راه‌پله

پیشنهاد مطالعه: نمای رومی جدید

تفاوت سنگ بوک مچ و فورمچ

قیمت سنگ بوک مچ و فور مچ

مسئله مهمی که در زمان خرید سنگ‌های Book Match و Four Match مطرح می‌شود، در رابطه با قیمت آن‌ها است‌. سنگ‌های اسلب در مقایسه با سنگ‌های تایل از قیمت بالاتری برخوردار هستند. علت این مسئله نیز این است که فرآوری این سنگ‌ها هزینه بیشتری به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این در روش اسلب هدر رفت سنگ افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل قیمت نهایی این مدل سنگ از دیگر مدل‌های مشابه بیشتر می‌شود.

از آنجایی که سنگ‌های فورمچ و بوک‌مچ از انواع سنگ‌های اسلب هستند، نسبت به دیگر سنگ‌ها قیمت بالاتری دارند. علاوه بر این، مسائل دیگری نیز وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت این سنگ‌ها شده است؛ برای مثال برش این سنگ‌ها در طرح‌های قرینه و جذاب باعث بالا رفتن قیمت آن‌ها خواهد شد. به دلیل قیمت بالایی که این سنگ‌ها دارند، معمولا برای ساختمان‌های بزرگ و لوکس یا به شکل دکوراتیو و محدود استفاده می‌شود.

 خرید بهترین سنگ نما ساختمان از سفیر استون

سنگ مصنوعی بوک مچ

نحوه تولید و فرآوری سنگ‌های اسلب بوک مچ و فورمچ

فرآوری سنگ‌های فورمچ و بوک مچ از زمان استخراج آن‌ها از معادن شروع می‌شود. پس از اینکه سنگ‌ها را به کارخانه سنگبری منتقل کردند، آن‌ها را با استفاده از دستگاه‌های برش مخصوص به صورت ورقه‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری در می‌آورند. در آخرین مرحله نیز سنگ‌ها را به صورت اسلب درخواهند آورد و به شکل قرینه سابیده می‌شوند تا بتوانند طرح‌ها و اشکال متقارن ایجاد کنند.

 

اجرای سنگ اسلب بوک مچ

مزیت‌های سنگ‌های اسلب بوک مچ و فورمچ

فرآوری سنگ به طریق اسلب دارای مزایای زیادی است. این روش در مقایسه با روش‌های قدیمی بسیار زیبا است و از طول عمر بالایی نیز برخوردار خواهد بود. علاوه بر این در این روش از به‌روزترین دستگاه‌ها برای برش سنگ استفاده می‌شود؛ به همین دلیل سنگ‌های بی‌نظیری تولید خواهد شد. از آنجایی که پشت ورقه اسلب توری نصب می‌شود و اپوکسی کاری نیز صورت می‌گیرد، احتمال خرد شدن و شکستگی سنگ بسیار پایین می‌آید. به طور کلی اصلی‌ترین مزایای سنگ‌های اسلب بوک مچ و فورمچ عبارتند از:

زیبایی و منحصر به فرد بودن

این مدل سنگ‌ها از زیبایی خاصی برخوردار هستند و ظاهری بی‌نظیر و چشم‌نواز به فضا می‌بخشند.

دوام و اصالت

استفاده از سنگ‌های Book Match و Four Match در کنار دوام و ماندگاری بالایی که به ساختمان می‌دهد، اصالت آن را نیز به رخ می‌کشد.

لاکچری بودن

با توجه به اینکه این مدل سنگ‌ها فرآیند تولید هزینه‌بری دارند، قیمت بالاتری نیز نسبت به سنگ‌های معمولی خواهند داشت. به همین دلیل جزو سنگ‌های لاکچری محسوب می‌شوند و تنها در ساختمان‌های مجلل و لوکس به چشم می‌خورند.

بزرگ‌تر نشان دادن فضا

در هر قسمتی که از سنگ‌های اسلب استفاده شود، فضا کمی بزرگ‌تر نشان داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *