آدرس کارخانه سفیر استون: تهران ، شهرک صنعتی شمس آباد ، بلوار گلستان ، گلشن ۲ ، پلاک ۱۴

نما ساختمان مدرن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوشته شده: 19 تیر 1401

فهرست مطالب

تعریف سبک مدرن

گفتنی است که نمای ساختمان مدرن یا همان سبک مدرن یکی از جدید‌ترین نماهای ساختمانی است که برای اجرای آن از فواعد و قوانین خاصی استفاده می‌شود. در این سبک نما معمولا از خطوط عمودی و افقی و زوایای خاصی استفاده می‌شود و از جمله محبوب‌ترین نمای ساختمان‌های مسکونی است. برای طراحی و ایجاد یک نمای مدرن لازم است اصول مختلفی را رعایت شود تا این که به نتیجه مطلوبی برسید. برای مثال استفاده کردن از متریال‌ها و مصالح استانداردی همچون سنگ، آجر و… یا نورپردازی مناسب به همراه اجرای طرح و غیره بخشی از قوانین مرتبط با این این طراحی نما هستند. زمانی که یک نمای استاندارد اجراء می‌شود به مراتب طول عمر ساختمان بالا می‌رود در عین حال بسیار زیبا هم واقع می‌شود. در حال حاضر در رابطه با طراحی نمای ساختمان صحبت زیادی می‌شود که به همین ترتیب طراحی نمای مدرن هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. 

نمای ساختمان دوبلکس مدرن

             تایید شده توسط متخصصین سنگ سفیر استون

اصول طراحی نمای مدرن

نمای ساختمان مدرن دارای اصول و قواعد خاصی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

نمای ساختمان کلاسیک مدرن

پیشنهاد مطالعه: نمای رومی جدید

تزئینات اندک

در طراحی نمای مدرن تا حد امکان باید می‌توان از تزئینات اضافه پرهیز شود. و این مورد در صورتی است که در نماهای سنتی کشور از تزئینات پیچیده و پرکاری استفاده می‌شود. اساسا نماهای مدرنی که مشاهده می‌شود گرایش بیشتری به طرف الگوها و خطوط مینیمال دارد و در آن دیوارها و سقف‌ها به صورت صاف و یکدست با کمترین تزئینات اجراء می‌شود. برای این که از برخی الگوهای تکرار شونده استفاده شود حتی الامکان استفاده از نقش و نگارهای سنتی پرهیز شود و به جای آن از الگوهای انتزاعی استفاده شود.

رنگ‌های مناسب

اساسا از رنگ‌هایی که در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود برای طراحی نمای مدرن هم بهره می‌برند. معمولا برای این طراحی مدرن از ترکیب رنگ‌های خنثی یا پالت‌ها استفاده می‌شود. برای مثال رنگ‌هایی همچون قهوه‌ای، کرم، بژ و یا خاکستری گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. برای انواع نمای مدرن اصولا از رنگ‌های سبکی استفاده می‌شود و برای این که نما یکنواخت نشود به اندازه خیلی کم و مفیدی از رنگ‌هایی همچون آلبالویی یا بنفش استفاده می‌شود.

طراحی باز شوها

در طراحی نمای مدرن ساختمان یک بخش مهم در بنای ساختمان که به چگونگی پلان‌ها وابسته است، می‌توان به محل قرار گیری بازشوها اشاره کرد. در این سبک شفافیت یک فاکتور بسیار مهم‌ است به همین علت وجود پنجره‌ها بسیار موثر واقع می‌شود. در بین قواعد و اصولی که برای طراحی نما استفاده می‌شود می‌توان طرح‌های ساده و بسیار چشم نواز را نام برد. در حقیقت استفاده از طرح‌های شلوغ نه تنها ساختمان را زیبا نمی‌کند بلکه به چشم هم نمی‌آید. برای اجرای این طراحی از طرحی یکدست و بسیار هماهنگ استفاده می‌شود که در عین سادگی که دارد دارای پیچیدگی‌های مهندسی هم است. طراحی نمای مدرن به صورتی است که ذهنیت بیننده را به نحوه پیاده سازی و کشف پیچیدگی‌ها وادار می‌کند.

انتخاب متریال

در این سبک طراحی نما مهم‌ نیست که از چه متریال یا موادی استفاده می‌شود یعنی می‌توانید از متریال‌های مختلفی همچون آجر، بتن و چوب و… استفاده کنید. توجه کنید که هنگام انتخاب آن‌ها بایستی به بافت، خطوط صاف، طرح‌های ساده توجه کنید که بهترین ویژگی‌های طراحی مدرن هستند. البته می‌توانید در طراحی نمای مدرن ساختمان مسکونی از ترکیب چند متریال استفاده کنید. اما در این ترکیب بایستی به اندازه و ترکیب مناسب متریال‌ها توجه کنید. البته با استفاده از یک متریال یک بخش از نما را برجسته‌تر کنید. گفتنی است که نمای اجری مدرن در دسته نماهای مدرن است که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به اشاره است که این نما مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

سقف‌های ساده

لازم به اشاره است که در طراحی نمای ساختمان مدرن از سقف‌هایی شیب‌دار یا صاف بهره می‌برند. اصولا در این سبک از سقف‌های گنبددار، منحنی و یا ترکیی پیچیده‌ خیلی کم استفاده می‌شود. بنابراین در انتخاب نوع سقف هم بایستی بسیار دقت کند.

ساختمانی مدرن با بهترین: سنگ نما

نمای داخلی ساختمان مدرن

ویژگی‌های نمای مدرن

نمای مدرن هم مانند هر سبک دیگری ویژگی‌های منحصر به خود را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت ساختمان از مصالح و تکنولوژی نوین صنعت ساختمان بایستی استفاده شود.
  • این نوع سبک نما به سادگی و معقولیت گرایش بیشتری دارد.
  • در آن از طرح‌های پیچیده و رنگ‌های غیر حنثی استفاده نمی‌شود.
  • در این سبک بیشتر از خطوط عمودی و افقی استفاده می‌شود.
  • در این نما فضا سازی و عمق بیشتری ایجاد می‌شود.
  • نمای مدرن ساختمان بسیار ساده و در عین حال زیبا است.
نمای ساختمان مدرن ویلایی

عوامل تاثیر گذار بر طراحی نما به سبک مدرن

  1. میزان و نحوه دسترسی معماران و مالکان ساختمان به نوع مصالح ساختمانی
  2. شیوه و نوع اجرایی که در احداث ساختمان استفاده شده است.
  3. نوع کاربری ساختمان اجرایی (مسکونی، اداری، آمموزشی و…)
  4. وضعیت و شرایط محل یا منطقه برای احداث ساختمان (میزان رطوبت، زمین شناختی، آب و هوا و…)
  5. مسائل اقتصادی از جنبه میزان بودجه و اعتبار اختصاصی برای احداث پروژه و میزان توان مالی افراد در ساخت منازل شخصی خود.
  6. رعایت کردن اصول زیبایی روستایی و یا شهری و هماهنگی ظاهری با نمای ساختمان با سازه و حتی ساختمان‌های کناری باید مد نظر قرار داده شود.
  7. جهت و نحوه تابش آفتاب بر سطح نما و جهت وزش باد زمستانی باید مد نظر قرار داده شود.
  8. و در نتیجه به گسترش علم و فناوری ارتباطات برای استفاده از تجهیزات مدرن و مصالح نوین است. از نماسازی سایر کشورهای که سبک‌های خاص و پیشرفته‌ای دارند در معماری ساختمان بهره برده شود. البته این نماها بایستی بر اساس شرایط اقلیمی و محیطی در کشور استفاده شود.
طراحی نما مدرن